Amsterdam Brewboys
Horeca duizendpoot Pieter Langendijk is naast eigenaar van Bar Langendijk ook eens samen met Sebastiaan van de Bosch de drijvende kracht achter de Amsterdam Brewboys. Hun doel? Kick-ass bier brouwen. Dat hij ooit ondernemer zou worden lag wel in de lijn der verwachting, alleen het duurde even voordat alles op z’n plek viel.
Nog voor dat Pieter kon praten had hij het principe van heitje voor karweitje al ontdekt. De meest uiteenlopende klusjes werden aangepakt om bijvoorbeeld spulletjes te kopen om zijn fiets op te knappen. Op zijn zestiende verhuisde hij van Papendrecht naar Amsterdam en ging hij als afwasser aan de slag bij de Balie met een duidelijke toekomst visie: op zijn veertigste zou hij stoppen met werken, gewoon omdat het dan niet meer nodig zou zijn. Achterliggende gedachte? Met lange termijnplannen kun je richting geven aan je leven.
Van de Balie vertrok Pieter via Café Cox naar Vertigo waar hij achter de bar stond. Ook werkte hij een paar seizoenen op het strand. Voor Pieter een ideale combinatie van opbouwen, afbreken, gastheerschap, timmeren en vrijheid. Het lag in de lijn der verwachting om een eigen strand tent te beginnen, maar niets van dat al. Pieter vertrok naar Australië. Daar werkte hij als afwasser, klusjesman, schilder. Ook runde hij een hostel overdag en werkte hij ’s avonds in een restaurant. Om tussen alle bedrijvigheid op kracht te komen deed Pieter power naps op de grond. Naast dat dit volgens Pieter echt een te gekke tijd was, leerde hij ook dat hij dus blijkbaar in staat was om zonder zak met geld in zijn eentje naar een vreemd land te gaan en daar iets op te bouwen.
Eenmaal terug in Amsterdam werd hij gevraagd om ‘iets’ te verzinnen voor het middenpleintje in de Magna Plaza. Gevolg: Pieter opende hier in 1996 de allereerste sappenbar van Amsterdam. Het fruit haalde hij op de markt en na de eerste dag stond er al een rij. Vervolgens werkte hij bij Café Thijssen, het Blauwe Theehuis en Café Fonteijn totdat er onder de molen op de Zeeburgerstraat een losstaand cafeetje aan het water vrij kwam.
Ongeveer tien jaar hield Pieter zich bezig met zijn bar totdat vaste gast Sebastiaan van den Bosch een brouwerij met Pieter wilde beginnen. “Met Sebastiaan was er al snel een klik. Had hij stoere verhalen over parachute springen, dan gingen we dat ook echt doen. Dat komt wel overeen met mijn karakter: Alles wat ik zeg doe ik en alles wat ik heb gedaan heb ik gezegd.”
Toen Sebastiaan in 2013 met het idee kwam viel voor Pieter alles op z’n plek, want een nieuwe uitdaging zag hij wel zitten. Het was tijd om uit de ivoren toren te komen en eens met een ander samen te werken in plaats van alles alleen te doen. Overigens was Pieter zojuist 44 geworden en het idee om op zijn veertigste te stoppen met werken had hij allang laten varen, maar hé, dit doel had hem wel jaren lang richting gegeven. Pieter had op z’n vijftiende ook niet kunnen weten dat Sebastiaan op een dag zijn bar binnen zou stappen.
In het begin was alles heel basic: twee jongens die bier aan het maken waren. De rol verdeling verliep natuurlijk. Sebastiaan, The Brewer, ging brouwen, Pieter, The Connector, ging verkopen. Een business plan hadden ze in het begin niet. “Als je geen plan hebt, dan is er meer ruimte om te zoeken, een gedetailleerd business plan kan je vrijheid beperken.” Nu is er wel meer structuur, voornamelijk dankzij Sebastiaan. En er zijn overigens wel meer verschillen tussen die twee, maar door deze verschillen vullen ze elkaar perfect aan.
Het leukste aan het ondernemen vindt Pieter de vrijheid van het zelf creëren en het zelf sturen. “Ik neem de verantwoordelijkheid voor mijn eigen leven. Maar als je alles zelf wil doen, dan kom je niet verder, je moet ook vertrouwen hebben in de mensen om je heen. Als je dat vertrouwen verliest kan je beter in een hut op de hei gaan zitten.”
Het succesvol ondernemen leer je volgens Pieter niet uit een boekje ook al heeft hij op zijn dertigste nog deeltijd internationaal management aan de HES gestudeerd. Maar karakter eigenschappen die je als ondernemer moet hebben kun je niet uit een studie of boek halen. “Als ondernemer moet je een goede balans hebben tussen visie, richting en opportunisme. Kansen moet je nemen of afwijzen. Beren op de weg bestaan niet.”
En wat is dan nu het plan? Momenteel wordt het werk van de Brewboys steeds serieuzer en komen er steeds meer uitdagingen zodat het bedrijf kan groeien. Het zelf dozen vullen is inmiddels geen spannende klus meer. Ze focussen nu vooral op het buitenland waardoor ze zich verplicht moeten verdiepen in de wereld van de accijnzen, transportverzekeringen en internationale verkooppunten. Maar het belangrijkste blijft natuurlijk het brouwen van Kick-ass bier.