BISQ North Sea Food
Na een jaar lang intensief onderzoek dat bestond uit gesprekken met onder andere wetenschappers, vissers, duurzaamheidsexperts, consumptiesociologen, chefs en verpakkingsdeskundigen kwamen Robert Jan, Feddo en Yoram er achter dat Nederland het grootste deel van de gevangen vis uit de Noordzee exporteert en tegelijkertijd (discutabele) kweekvis importeert. Bovendien is er in Nederland een minder grote seafoodcultuur dan je zou verwachten terwijl er juist hele mooie producten uit de Noordzee gehaald worden. Met de start van hun duurzame seafood merk gaan de mannen van BISQ daar verandering in brengen.
BISQ is een no-nonsense merk geïnspireerd door landen met een rijke lokale seafood cultuur, zoals Spanje, Portugal en Japan. Tegelijkertijd wil het ondernemers trio misstanden in de foodsector aanpakken door een positieve impact op de wereld na te streven. Voor de verschillende producten, waaronder de Noordzee Bisque en Noordzee Vissoep, hebben ze recepten ontwikkeld waarin reststromen, vergeten vissoorten en ander lekkers uit de Noordzee een grote rol spelen. Zo maken ze optimaal gebruik van wat de zee te bieden heeft, geven ze een boost aan de Nederlandse vis-eetcultuur en maken ze gebruik van lokale ingrediënten en leveranciers waardoor de food-miles actief beperkt blijven. Bovendien worden er geen conserveringsmiddelen of andere toevoegingen gebruikt.
De mannen van BISQ produceren in de deelkeuken van Kitchen Republic, een broedplaats waar lokale foodproducenten, food-startups en kwaliteitscateraars hun bedrijf op een laagdrempelige manier kunnen laten groeien. Met behulp van dit netwerk kwamen ze al gauw in contact met Marqt, enkele groothandelaren zoals Hanos en Makro en andere horecaleveranciers waar ze met behulp van een producent aan leveren.
Het leukste aan het ondernemen vindt Yoram de verantwoordelijkheid die erbij komt kijken: “Alles móet gewoon gebeuren, dit komt natuurlijk niet altijd goed uit, maar dat maakt het zelfstandig ondernemen wel heel duidelijk, voornamelijk omdat de overtuiging er altijd is dat het echt goed is voor de zaak.”
Over het ondernemen met z’n drieën zijn ze eensgezind: “Het is veel leuker om samen aan BISQ te werken. Dit is ook precies onze kracht. Met z’n drieën zijn we veel meer. Bovendien is het gezelliger, kunnen we dingen vieren, successen worden gedeeld en als het minder gaat dan vangen we elkaar super goed op. Ook een leuke bijkomstigheid: je kan makkelijker met vakantie.”
De financiële onzekerheid vindt Yoram een van de minder leuke kanten van het ondernemen: “Het vergt daarnaast ook heel veel geduld. Je bent zelf gewend om hard door te werken, maar je moet vaak wachten op anderen. Veel bedrijven waar je mee samenwerkt hebben weekend of minder haast dan wij. In zulke gevallen moet je de rust bewaren en dat is niet altijd even makkelijk.”
Volgens Yoram is het als ondernemer super belangrijk om creatief te zijn: “En dan vooral in je denken. Een nee moet je gewoon niet accepteren. Alles kan links- of rechtsom meestal wel. Vooral als je positief ingesteld bent en je energie haalt uit wat je doet. Je hebt natuurlijk anderen nodig om succesvol te zijn, maar je moet je ideeën wel kunnen verkopen. Ook is het heel belangrijk dat mensen je aardig vinden, ze moeten achter je staan als persoon, want je bent soms ook erg afhankelijk van diensten van anderen waar je niet altijd direct voor kan betalen. Als je een egoïstische luie pessimist bent dan is het misschien niet zo’n goed idee om te gaan ondernemen.”
Inmiddels heeft BISQ verschillende samenwerkingen met bijvoorbeeld de duurzame vissers van Soltmen en Dutch Cuisine, een stichting die de bewustwording van de unieke, Nederlandse eetcultuur wil bevorderen en Vis &Seizoen, waar ze de bewustwording bij consumenten én professionals van het stimuleren van duurzame visconsumptie en visvangsten uit het juiste seizoen willen vergroten.
Momenteel proberen Robert Jan, Yoram en Feddo horecaondernemers direct kennis te laten maken met hun producten zonder tussenkomst van anderen. Mocht jouw horecabedrijf hier geïnteresseerd in zijn, dan komen de jongens meer dan graag langs om nog meer te vertellen over hun missie terwijl de verschillende samples kunnen worden geproefd! Via yoram@bisqseafood.nl kan je eenvoudig contact opnemen.