Boekhouden in het MKB
Boekhouden in het MKB; niemand vindt het leuk. Er zijn maar weinig ondernemers die het leuk vinden om met de cijfers bezig te zijn. Alhoewel, kijken hoe de onderneming draait vinden de meeste ondernemers fantastisch, maar zorgen voor de input van deze cijfers - de administratie - daar hebben ze een broertje dood aan. Helaas voor de ondernemers is de boekhouding wel een verplicht onderdeel van de bedrijfsvoering. De belastingdienst verwacht periodiek een update van de ondernemer en daarvoor zal hij op wat voor manier dan ook zijn administratie op orde moeten hebben. Voor ondernemers binnen het MKB met een BV is zelfs nog een instantie die ze te vriend moeten houden, namelijk de kamer van koophandel. Ook daar moeten periodiek cijfers gedeponeerd worden.
Boekhouden in het MKB anders dan ZZP?
Nee! Het boekhouden in het MKB is niet anders dan bij ZZP. Hoewel, het is natuurlijk niet hetzelfde, maar een ZZP-er is onderdeel van het MKB. Dit betekent dus dat ook een ZZP-er administratieve verplichtingen heeft en een degelijke boekhouding zal moeten voeren. Iedere ondernemer moet namelijk een administratie voeren en op basis daarvan zijn jaarlijkse belastingaangifte doen. Dus als jij dacht dat je als ZZP-er de dans kunt ontspringen had je het mooi mis; ook een ZZP-er moet boekhouden!
Hoe houdt je boekhouden leuk?
Niet. Voor de meeste ondernemers binnen het MKB in het MKB zal boekhouden nooit leuk worden. Maar, wanneer de boekhouding goed wordt bijgehouden - bijvoorbeeld iedere week of iedere maand - heeft de ondernemer er het minste last van. Door de boekhouding bij te houden kost het iedere keer maar een beetje tijd en bespaart de ondernemer zichzelf veel uitzoekwerk op het moment dat de btw-aangifte gedaan moet worden.
Administratiekantoor of accountantskantoor inhuren?
Dat kan natuurlijk ook; de boekhouding uitbesteden. Let wel; hier zijn natuurlijk kosten aan verbonden. Je hebt boekhoudkantoren in alle soorten en maten binnen het MKB. Belangrijk voor de ondernemer is een kantoor te kiezen dat bij je past. Maar waarschijnlijk is voor jou als MKB-ondernemer de vraag of je überhaupt een kantoor nodig hebt belangrijker. Als de administratie namelijk in omvang beperkt is, zoals dat vaak bij ZZP-ers het geval is, kun je veel geld besparen door het zelf bij te houden. Het is niet moeilijk, het is alleen een kwestie van discipline. Je moet het namelijk wel goed bijhouden. Zit je er toch over te denken om de administratie uit te besteden? Maak dan eens vrijblijvend kennis met IBEO. Wellicht kunnen zij een mooie uitkomst bieden.