Gaat het de goede kant op met jouw onderneming? Stel jezelf deze vijf vragen
Heb jij de cijfers van jouw onderneming op orde dan is dat een groot goed. Aan de hand van deze data kan je namelijk duizend-en-een vragen beantwoorden, maar dan moet je wel eerst weten welke vragen je kan stellen om erachter te komen of de groei van je onderneming toeneemt, stagneert of achteruitgaat. Natuurlijk zijn er de standaard vragen, maar IBEO zet zes punten op een rij die ondernemers vaak over het hoofd zien. Maak jij elk kwartaal tijd vrij om deze vijf vragen te beantwoorden dan kan dit een heel nieuw perspectief bieden op jouw onderneming.
1. Hoeveel klanten heb je verloren?
Dit klinkt grimmig, maar het is nu eenmaal duurder om nieuwe klanten te werven dan om ze te behouden. Neemt het aantal klanten toe? Trek dan maar een blik pils open. Neemt het aantal af? Of maken ze maar een keer gebruik van jouw dienst of product? Focus je dan extra op het vasthouden van klanten (door ze bijvoorbeeld een extra service te bieden). ## 2. Wat zijn inkomsten waar je op kan rekenen?
Dit geldt niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Een grote klant verliezen kan een risico vormen, daarom is een gediversifieerd klantenbestand gewenst. Dit klinkt natuurlijk allemachtig prachtig maar probeer er gewoon zo snel mogelijk voor te zorgen dat je gezondheid van je onderneming niet afhankelijk is van een of twee grote klanten voor de maandelijkse inkomsten. ## 3. Reken uit hoeveel het binnenhalen van een nieuwe klant kost
Of: wat zijn de customer acquisition costs? Deze kosten kunnen nogal oplopen (marketing, sales, marktonderzoek doen, ontwikkeling van de onderneming). Dit bedrag kan per kwartaal verschillen, maar het geeft goed aan hoe belangrijk het is om bestaande klanten vast te houden. ## 4. Hoeveel geld heb je per direct beschikbaar?
Weet je exact hoeveel geld er beschikbaar is, dan gaat jou dit zeker kopzorgen besparen als het even wat minder gaat met jouw onderneming. ## 5. Wat zijn alle mogelijkheden om nieuwe klanten te bereiken?
Komen de klanten uit je eigen netwerk, of via via? Steek je er geld in om je bereik te vergroten? De mogelijkheden moeten continu onderzocht worden. Het is leuk dat je een dienst of product aanbiedt, maar als jij geen hond bereikt heb je er niks aan. Ook al heb je grote klanten binnen gehaald, het zal ook vanaf dat moment niet vanzelf gaan. Wat staat je dus te doen? Maak elk kwartaal een dag vrij om onder andere deze vragen te beantwoorden. Dit is ook een goede stok achter de deur om je cijfers op orde te hebben en je te verdiepen in de informatie die je uit deze cijfers kan halen.