kiyoko
Als je samen kan reizen, dan kan je ook samen ondernemen. Dit zou een spreekwoord kunnen zijn, maar vooralsnog is daar niks van waar. Wat wel waar is, is dat studievriendinnen Merel Groenenboom en Evelien Emondts samen Midden- en Zuid-Amerika aandeden en er daar achter kwamen dat de taakverdeling tijdens deze trip zo natuurlijk verliep dat dit het begin was van misschien wel de breedste en langste brainstormsessie ooit.
Aan het begin van de sessie werd al snel duidelijk dat ze beiden ‘iets’ wilden doen naast hun normale baan. Ook wisten ze zeker dat ze een product wilden verkopen en geen dienst en tot slot moest het ‘natuurlijk’ zijn. Vager dan dit kan je het ongeveer niet krijgen, maar toen Merel en Evelien weer voet aan Nederlandse bodem zetten, waren ze ervan overtuigd: het zou een lippenbalsem worden.
Evelien had op reis haar vader al geappt om hem over het plan te vertellen en toen bleek dat hij iemand kende die net een fabriekje had overgenomen waar ze natuurlijke cosmetica maakten. Als er een overtreffende trap van het begrip toeval was zou die term hier niet misstaan. Overigens was de brainstorm nog lang niet tot einde gekomen, alleen nu werd hun netwerk hier steeds meer een onderdeel van. Geld was er nog niet, maar zonder vermogen viert creativiteit hoogtij en nu kon ook worden nagedacht over design, huisstijl, en niet onbelangrijk, de naam.
Aan de andere kant van de oceaan was destijds al besloten dat de lippenbalsem een Japanse naam zou moeten krijgen omdat dit ook de bestemming zou zijn van hun volgende reis. Na oneindig surfen op het net kwamen ze op kiyoko; de Japanse meisjesnaam met als betekenis puur of helder kind. Ondertussen was het testproces van de balsem in volle gang. Na ruim een jaar testen was daar opeens de dag dat er geen reden meer was om niet te beginnen. De brainstormsessie die uiteindelijk twee jaar had geduurd was nu echt ten einde gekomen.
In maart 2014 werd de webshop geopend en was er een lanceringsfeest in de winkel van een kennis, tevens een van de eerste verkooppuntten. En er waren meer geïnteresseerden, maar Evelien en Merel hadden een duidelijke visie hadden welke winkels bij het verhaal van kiyoko zouden passen. Hierdoor waren ze kritisch en vonden ze dat ze niet alle aanvragen moesten inwilligen. Omdat geld verdienen niet het hoofddoel was konden ze dicht bij zichzelf blijven.
Dat het ze het ondernemen altijd leuk hebben gevonden is de reden dat ze er nooit mee gestopt zijn. “Het is zo vet als je helemaal zelf iets bedenkt en dat andere mensen dit dan ook cool vinden. En het is helemaal leuk dat als het even tegenzit je dit dan kan oplossen met je eigen creativiteit. Je komt natuurlijk in een hele nieuwe wereld met allerlei regeltjes en alles is nieuw, maar als je dingen probeert dan kom je vanzelf overal achter,” aldus Evelien en Merel. Ook het samen ondernemen heeft ervoor gezorgd dat ze weinig beren op de weg zagen. “Qua lijn en stijl zitten we op een lijn, maar er zijn ook dingen die we bij elkaar aanvullen. Als de een te hard gaat, trap de ander op de rem of als de een een bepaalde klus niet meer ziet zitten, stimuleert de ander juist om door te gaan.”
Het minst leuk aan het ondernemen is het zelf doen van de administratie. Gelukkig hadden ze hulp in het begin, maar dit onderdeel van het ondernemen omschrijven ze als ‘vreselijk’. Alhoewel, toen ze ooit werden gecheckt door de belastingdienst en alles klopte was dat ook wel weer een soort van hoogtepuntje.
“Het ondernemen kan je leren door het gewoon te doen. En als het niet lukt? Dan bel je gewoon iemand op. Durven vragen is zo belangrijk. Wij vinden het nu ook leuk als mensen dingen aan ons vragen. Je moet ook wel een doorzetter zijn en hard willen werken. Maar dat gaat eigenlijk alleen als het werk leuk is. Met koppigheid kom je trouwens ook niet ver. Tot slot is het heel belangrijk dat je op je gevoel kan afgaan, kan je dat niet, dan wordt het niks.”
Successen proberen Merel en Evelien wel te vieren, vooral ook om er af en toe bij stil te staan dat het allemaal niet vanzelf is gegaan, maar dat besef is soms moeilijk, ook omdat het werk zo leuk is. Toen kiyoko door conceptstore Colette in Parijs werd verkocht zijn ze wel naar de Franse hoofdstad afgereisd om dit met eigen ogen te bekijken. “Soms gaan we ook wel uiteten, maar de tickets naar Japan zijn nog niet geboekt.”