post-thumb

Op Sep 11, 2012

Maak een goed strijdplan!

Als je ondernemer wilt worden is het belangrijk om een goed plan op te stellen. Hierdoor krijg je een realistisch beeld van wat je ongeveer kan en moet verwachten (tenminste, als je berekeningen kloppen en haalbaar zijn). Wij zetten de belangrijkste tips voor je op een rijtje zodat je verstandig aan de slag kan! Waarom een goed strijdplan belangrijk is. Iedere ondernemer moet ergens beginnen en dat is vaak niet met een grote zak geld. En als dat wel het geval is, is het maar de vraag of het de gezondheid van de onderneming ten goede komt. Het doel van de ondernemer is simpel; hij wil een winstgevende zaak. Maar hoe krijg je dat nu precies voor elkaar? Dat is afhankelijk van twee zaken: de omzet en de kosten. Een simpele rekensom leert ons dat we hiermee het resultaat van de onderneming kunnen berekenen. Maar vanaf dag 1 winst maken is maar enkelen weggelegd. Hoeveel omzet ga ik maken? Dat is de vraag die iedere ondernemer zich voordat hij van start gaat zou moeten stellen. Het maken van mooie spreadsheats in Excel is niet zo moeilijk. Maar pas op! Het is heel makkelijk om je in Excel heel rijk te rekenen. Maar vraag jezelf nu eens af wat je echt denkt te gaan verkopen. Wat is realistisch. Zeker de eerste maanden vallen altijd tegen, niemand kent je, veel mensen zijn nog wantrouwend en je hebt nog geen ervaring met het verkopen van jouw producten / diensten. Daarnaast zijn er ook nog eens 101 andere dingen op je afkomen. Maar hoe kom je dan tot realistische verkoopgetallen? Simpel: Wat ga je precies doen om je product of dienst te verkopen (concrete acties)? Ga je geld en tijd steken in online sales bijvoorbeeld? Wel of geen Adwords? Wel of geen SEO? En hoe lang duurt het dan voordat deze acties effect hebben? Maar je kunt natuurlijk ook met je product onder de arm de straat op of bijvoorbeeld Cold calling. Bedenk altijd goed wat de response daarop zal zijn? Eén op de 10 gesprekken een lead of toch één op de 25 waar je langs mag komen? En als je dan langs mag komen, hoeveel procent wordt dan daadwerkelijk klant? En wordt hij dat al na één gesprek? Of zul je eerst vertrouwen moeten winnen en dus nog 3 of 4 keer langs moeten komen? En hou er rekening mee; de eerste maanden is de respons en de conversie altijd lager. Je product is misschien nog niet helemaal af of je bent nog te onervaren. Kortom: Zorg er voor dat je realistisch bent ten aanzien van je te verwachten omzet! Het heeft geen zin om jezelf rijk te rekenen op papier, je kunt je beter te arm dan te rijk rekenen. Zeker omdat je ook naar deze verwachtingen zal gaan leven. En wat betreft die eerste maanden? Reken er maar op dat deze iet wat tegen zullen vallen. Ondernemingsplan? Maak een goed strijdplan! De kunst van het snijden in de kosten De eerste keer dat je jouw financiële plan uitwerkt heb je voor je gevoel al heel goed op de kosten gelet en dat het in combinatie met de te verwachten omzet, ziet het er heel goed uit. Of het nu al tijdens het opstellen van je plan is of wanneer je al een aantal weken van start bent; je zult merken dat je vaak je kostenstructuur zal moeten aanpassen. Een goede kostenbeheersing is lastig, maar heel belangrijk. De kunst is om bij de start van je onderneming de kosten zo laag, maar dan ook echt zo laag mogelijk te houden. Je hebt bij de start echt niet alles nodig! Misschien heb je niet direct een kantoor, een auto of de nieuwste laptop nodig? En het allerbelangrijkste; moet je vanaf dag één al een vol salaris uit de onderneming halen? Of biedt misschien het UWV wel een oplossing? Die hebben als gevolg van de crisis ten slotte ook als doel om ondernemerschap te stimuleren en mensen aan de gang te krijgen. Of, als je toch nog niet vol zit met klanten, is het misschien een optie om nog een baantje er naast te houden? Als je kritisch kijkt zal je zien dat kosten altijd lager kunnen en moeten! Dit hoeft overigens niet altijd te betekenen dat je dingen moet laten, maar dat je wellicht wat creatiever moet zijn om er aan te komen. Liquiditeit! En als je dan eindelijk van start bent, zorg er dan voor dat je vinger aan de pols houdt. Inzicht hebben in je eigen cijfers, en met name de in- en uitgaven. Misschien heb je al veel verkocht, maar betalen al je klanten laat. Heb je de komende weken nog voldoende geld op je rekening om de belangrijkste rekeningen te kunnen betalen? Kijk kritisch naar je omzet t.o.v. je oorspronkelijke plan. Haal je de doelstellingen? En zo niet, waarom niet? En wat heeft dat voor gevolgen voor je financiële situatie? Bepaal voor jezelf van te voren alvast aan welke knoppen je kan draaien als de omzet tegen valt. Welke kosten kun je direct verlagen? Als je dat minimaal één keer per maand goed doet weet je in ieder geval dat je goed aan het ondernemen bent. En als je dan ook nog eens goed bent in wat je doet en daar plezier in hebt kan het eigenlijk niet misgaan! Oh ja, en nog een laatste tip: als het je wel meteen voor de wind gaat, probeer dan de verleiding te weerstaan en houd die kosten laag! Investeren is altijd goed, maar zorg dat je liquide blijft! Mocht je eens met een professional naar jouw prognoses willen kijken neem dan contact op met IBEO.

Share:

Ik wil IBEO!