Marktonderzoek voor starters
Voordat jij jouw onderneming begint is het wellicht handig om even wat marktonderzoek te doen. Zo kan je er achter komen of ‘de mensen’ wel zitten te wachten op het product of de dienst die je gaat aanbieden. Nu betekent dit niet dat je met een zak geld Maurice de Hond een bezoek moet brengen. Het kan allemaal veel eenvoudiger (en goedkoper). Het enige wat je moet weten is hoe je Google kan inzetten om slimme marketing beslissingen te maken.
Stap 1: De Eerste Indruk Allereerst kan je Google Trends raadplegen. Deze dienst van Google geeft via grafieken inzicht wanneer en hoe vaak op een bepaald woord is gezocht met Google (ook in vergelijking tussen steden, landen en talen). Gebruik alle keywords die je maar kan bedenken en analyseer de resultaten (Is er een stijgende lijn? Wordt er in sommige maanden meer gezocht dan andere?)
Stap 2: Het Raffineren Ongeveer dezelfde procedure kan je toepassen in Google Adwords (je moet wel een account hebben). Onder het kopje ‘Hulpprogramma’s’ vind je ‘Zoekwoordplanner’. Nu kan je maandelijkse rapporten voor zoektermen opvragen, focussen op kleinere geografische gebieden, concurrentie positie op de markt beter bepalen en gerelateerde zoekwoorden ontdekken. Stel jezelf vragen als: Hoe hoog is de competitie voor jouw zoekterm?
Stap 3: Opzoek naar meer mogelijkheden Verzamel alle keywords die je hebt gebruikt en analyseer goed waar de mensen die jouw zoektermen gebruiken nog meer in geïnteresseerd zijn.
Natuurlijk is dit marktonderzoek niet alomvattend, maar het is zeker een goed begin. Bovendien kost het maar een halfuurtje van je tijd en nul euro van je budget.