Persoonsgegevens verwijderen, zo doe je dat!
Sinds de invoering van de AVG in mei 2018 zijn er heel veel vragen wat de beste methode is om persoonsgegevens te verwijderen en wanneer de persoonsgegevens verwijderd moeten worden. Algemene regels AVG In de nieuwe richtlijnen staat geschreven dat persoonsgegevens vernietigd moeten worden nadat het doel waarvoor je deze gegevens hebt gebruikt behaald is. Gaat het echter om de financiële administratie, dan is het verplicht deze zeven jaar te bewaren. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de vernietigingsplicht niet geldt voor gegevens die geanonimiseerd zijn. AVG in de horeca Als je bovenstaande regels toepast op de horeca dan komt het op het volgende neer: * Verplicht 7 jaar bewaren: betaalgegevens van gasten, facturen, fiscale gegevens van projecten en evenementen
- Verwijderen nadat het doel bereikt: reserveringsgegevens (logies, maaltijden) nadat de gast geweest is en betaald heeft. Alle niet fiscale gegevens van projecten en evenementen.
Hoe vernietig je de gegevens? Is de periode aangebroken dat de gegevens vernietigd moeten worden dan zijn er verschillende mogelijkheden. Heb je de gegevens op je computer staan, dan kan je ze natuurlijk in de prullenbak slepen. Het is dan wel belangrijk om de prullenbak daarna ook echt te legen en zo de bestanden definitief te verwijderen. Wil je het zekere voor het onzekere, dan kan je altijd speciale software downloaden om gegevens definitief te verwijderen. Heb je de gegevens geprint? Dan bestaan er speciale bedrijven voor papiervernietiging. Let er wel goed op dat deze bedrijven een een CA+ certificering hebben. Geen zin in een externe partij? Dan kan je het beste een papierversnipperaar aanschaffen die DIN p-3 en p-4 kan snijden (DIN p-1 en p-2 versnipperaars zijn niet geschikt). Heb je veel gegevens die versnipperd moeten worden? Kies dan een versnipperaar die grote hoeveelheden tegelijk aankan. Als er vragen zijn dan kan je gerust contact met ons opnemen dan denken wij graag met je mee.