Rol van accountants verandert | IBEO legt het je uit
Iedereen is het er over eens; de rol van accountants verandert. Maar wat verandert er nu eigenlijk precies? Hoe komen deze veranderingen tot stand? En wat voor gevolgen hebben deze veranderingen voor de ondernemer en voor de accountant?
De ontwikkelingen die momenteel plaatsvinden bij veel accountants komen grotendeels door de economische crisis van de afgelopen jaren. Klanten zijn hierdoor prijsbewuster geworden en verwachten meer waarde voor hun geld. Om de klanten in hun behoeften te voorzien moeten de accountants daarom in staat zijn om meer diensten te leveren tegen gelijkblijvende prijzen of zelfs dalende prijzen. Om dit waar te kunnen maken moeten zij hun dienstverlening aanpassen.
Adviserende rol
De dienstverlening van de accountant verandertdoor de toenemende verwachtingen van ondernemers en van de maatschappij in zijn geheel. Ondernemers vinden het niet alleen belangrijk dat de regels worden nageleefd, maar ook de manier waarop dit gebeurd. Onderwerpen als risicomanagement, bedrijfscultuur en maatschappelijk verantwoord ondernemen worden steeds meer centraal gesteld in een organisatie. Ondernemers willen dat hun organisatie als een goed geleid bedrijf wordt gezien. De accountant kan hierin een belangrijke rol vervullen; de rol van adviseur en rapporteur.
Doorgaans heeft een accountant van nature een reactieve houding; de accountant reageert op de klant die hem/haar benadert met een vraag of probleem. In de rol van adviseur neemt de accountant een meer proactieve houding aan. De accountant wordt een sparringpartner van de ondernemer en moet op een kritische manier met de ondernemer meedenken over bepaalde onderwerpen. Vervolgens kan de accountant in de rapportage vaststellen dat de organisatie een betrouwbare organisatie is die, bijvoorbeeld, maatschappelijk verantwoord ondernemen hoog in het vaandel heeft staan. Hierbij neemt de accountant de rol van een rapporteur aan.
Voor de accountant heeft deze adviserende rol als (positief) gevolg dat de vaste omzet niet alleen wordt gegenereerd uit administratie- en jaarrekeningwerk, maar ook uit advies.
Automatisering
Om de diensten van de accountants tegen gelijkblijvende of dalende prijzen te kunnen aanleveren en tegelijkertijd de marges op peil te kunnen houden, moeten de accountants efficiënt te werk gaan. Innovatie is een belangrijk middel om deze efficiëntie te bereiken. Voornamelijk innovatie op het gebied van ICT-toepassingen biedt voor accountants vele mogelijkheden. Door op de juiste manier gebruik te maken van software kan er veel tijd en kosten worden bespaard in de alledaagse werkzaamheden van de accountant (de primaire processen).
Naast het feit dat automatisering veel tijd en kosten voor de accountants bespaart, kunnen de klanten beter in hun behoeften worden voorzien. De informatie behoefte van de mens versnelt en klanten willen tegenwoordig steeds meer over real time informatie beschikken. Voorheen kregen klanten altijd achteraf hun cijfers aangeleverd door de accountant. Hierdoor namen de ondernemers actie op basis van ‘oude’ cijfers. Door software ontwikkelingen en automatisering kunnen ondernemers beschikken over informatie die hen laat zien hoe hun organisatie er vandaag voor staat. Op deze manier kunnen zij sneller op betere acties over gaan.
Om real time informatie te kunnen leveren, komt echter ook de rol van adviseur om de hoek kijken. Om de automatisering van het primaire proces van de accountant mogelijk te maken, moeten klanten met de digitale toepassingen van de accountant overweg kunnen. Hierin zal de accountant zijn klanten moeten begeleiden.
De toekomst
Kortom, een accountant anno nu moet zich focussen op de efficiëntie van het primaire proces enerzijds en investeren in het leveren van waardevolle adviezen anderzijds. In veel gevallen zal dit vragen om het maken van offers, maar in de toekomst zal de accountant hier zijn vruchten van kunnen blijven plukken.
Verwacht wordt dat de accountant over een aantal jaar alles achter zijn computer doet. Informatie zal geheel automatisch worden ingelezen en verwerkt. Hierbij zal beveiliging een steeds belangrijkere rol gaan spelen.
Als de primaire processen van de accountants geautomatiseerd zijn, zullen accountants zich moeten onderscheiden op basis van reputatie en betrokkenheid. Hier zal de rol als adviseur een essentieel verschil gaan maken tussen accountants.