WIG ANTHOLOGY
Jan Everard W. Wiggelinkhuizen, eigenaar van mode agentschap, ontwerp en pr-bureau WIG ANTHOLOGY (met merken zoals MADS NØRGAARD - COPENHAGEN, BY HAND, WIG50 en YARN UNIT), groeide op in Oud-Beijerland en Rotterdam. Van jongs af aan was hij altijd bezig met regelen, organiseren en verkopen. Jan Everard was niet het type dat voor de verkoop van kinderpostzegels alleen bij familieleden langs ging en vervolgens achterover leunde, nee het hele dorp moest eraan geloven. Ook het handelen in schaatsers- en voetballersplaatjes ging hem goed af en dat terwijl hij ze zelf niet eens spaarde.
Zijn talent voor ondernemen kwam al snel naar voren toen er een (kerkelijke)sociëteit werd opgericht en Jan Everard op zijn achttiende daar de voorzitter van werd. Binnen no time was dit een succesvolle club/discotheek dankzij de uiteenlopende activiteiten die daar werden georganiseerd. Er werd soms zelfs gevochten om binnen te komen. Op een dag kwam hij met het idee voor een groot jaarlijks popconcert en toen Jan Everard op zoek ging naar sponsors leek het hem een goed idee om in de pauze een modeshow te organiseren.
Uiteindelijk kwam dit er niet van, maar hij hield er wel goede contacten aan over. Toen er een nieuwe mannenmode boetiek in het dorp werd geopend wisten ze Jan Everard snel te vinden en hij kon als weekend shop manager aan de slag. Dit was het begin van een periode die bestond uit veel spijbelen, veel werken en niet onbelangrijk, veel leren en goed geld verdienen.
Grote jongens in de modewereld hadden inmiddels lucht gekregen van de kwaliteiten van Jan Everard en al snel kreeg hij de kans om samen met bekende mode namen nieuwe merken op te bouwen. Na 18 jaar voor werkgevers te hebben gewerkt besloot Jan Everard het roer om te gooien en begon hij zijn eigen agentschap voor verschillende, voornamelijk Scandinavische, kledingmerken met in zijn achterhoofd het idee dat hij altijd nog sales manager kon worden als een eigen bedrijf hem niet zou lukken. In 2007 startte hij ook nog zijn eigen merk YARN UNIT in 2009 gevolgd door WIG50.
Volgens Jan Everard is het belangrijk om alles geprobeerd te hebben in het leven. “Je moet altijd nieuwe uitdagingen zien en deze vervolgens oppakken. Het is beter om ergens een fout te maken dan dat je op je sterfbed spijt krijgt van iets dat je niet hebt geprobeerd."
Tijdens de beginperiode liep niets als verwacht. De klanten die hij dacht gemakkelijk binnen te slepen kochten niets of kwamen niet eens opdagen. “Het ondernemerschap zit vol verrassingen en is daarom zo leerzaam. Niemand kan je precies vertellen hoe het in elkaar zit. Het belangrijkste is dat je gewoon doorgaat, blijven lachen en je niet uit het veld laten slaan.”
Het allerleukste aan het ondernemen vindt Jan Everard nog steeds het regelen van dingen, de vernieuwing en het ontwikkelen van nieuwe collecties. Hoe je dat laatste doet? “Als ondernemer mag je gewoon niet stil zitten. Je moet je blijven oriënteren door bijvoorbeeld minstens een uur per week te lezen over je eigen vakgebied. Je mag gewoon nooit laks zijn en je moet zorgen dat je altijd meer weet dan degene die tegenover je zit. Behalve als het om het aannemen van personeel gaat.” Volgens Jan Everard is het ondernemers eigen om te willen schitteren en stralen, maar als je er zelf de hele tijd bovenuit probeert te steken dan kan je nooit groeien.
“Je moet proberen personeel aan te nemen dat beter is dan jijzelf. Dankzij kundig personeel word je als ondernemer namelijk zelf ook geactiveerd en extra gemotiveerd.”
De negatieve financiële consequenties die gepaard kunnen gaan met de beslissingen die soms moeten worden genomen vindt Jan Everard het minst leuk aan het ondernemen.
Hierdoor leerde hij overigens wel steeds beter om ‘nee’ te zeggen. “Je hebt al snel het idee dat als je wil groeien je vaak ja moet zeggen, maar dan kom je jezelf tegen doordat de kosten de pan uit rijzen. Het is natuurlijk leuk om van 1 naar 11 personeelsleden te groeien, maar soms moet je gewoon inkrimpen. Sinds een jaar werk ik alleen. Het is hard doorwerken, maar als je de juiste prioriteiten stelt kan je het redden.”
Volgens Jan Everard vinden mensen je nu eenmaal leuker als je ja zegt, maar dat kan niet altijd**.** Zijn advies? Als je voor jezelf begint focus je, zorg dat je daar goed in bent en zeg vaak nee.
Een van de andere gouden tips voor beginnende ondernemers is dat ergens een nacht over slapen vaak wonderen verricht. Problemen a la minuut oplossen is natuurlijk een droom voor iedereen, maar soms moet er een periode overheen gaan zodat het stof kan neerdalen.
Ook heeft Jan Everard een duidelijke visie over welke eigenschappen een succesvolle ondernemer moet beschikken. “Als ondernemer moet je eerlijk en eigenwijs zijn, je moet goed kunnen rekenen en houden van wat je doet. Je moet een plan hebben en streven naar successen op termijn, want als je gelijk wil blijven dan ben je geen ondernemer. Het nemen van risico’s hoort hierbij. Volgens de belastingdienst ben je geen ondernemer als je geen risico’s neemt en je moet goed kunnen timen, focussen en meerdere zaken tegelijk aankunnen. Er wordt gezegd dat alleen vrouwen daar goed in zijn maar succesvolle ondernemers kunnen dat ook!"
Tot slot is het volgens Jan Everard belangrijk om het leven en successen te vieren, “Als zaken naar wens verlopen geeft mij dat veel positieve energie en dit steek ik dan weer in het bedrijf.”
Nieuwsgierig? janeverard@wiganthology.com WIG ANTHOLOGY Zamenhofstraat 108 UNIT 4 1022 AG Amsterdam