Factuur opstellen
Vind je het ook lastig om een factuur op te stellen? Deze handige checklist gaat jou hierbij helpen. Check gewoon of je alle hokjes af kan vinken en je weet zeker dat je niks over het hoofd ziet. Je factuur moet namelijk altijd deze gegevens bevatten, anders is het geen perfecte factuur. Jouw gegevens o Bedrijfsnaam o Adres, emailadres, telefoonnummer o Bankrekeningnummer (IBAN) o btw-nummer o Kvk nummer Klant gegevens o Officiële bedrijfsnaam o Adres o btw nummer Datum o Datum van de factuur o Datum van levering van product of dienst o Volgnummer (facturen moeten elkaar opvolgen, ook kun je ze dan makkelijk terug vinden, je hoeft niet bij 1 te beginnen). Goederen of diensten o Omschrijving en hoeveelheid van geleverde producten of verstrekte diensten. Hoe duidelijker omschreven hoe makkelijker het btw tarief te berekenen is. o Eenheidsprijs (per uur, per meter, per stuk, per woord etc.) o Het totaalbedrag zónder btw. o Het btw tarief: het bedrag en het percentage (afhankelijk van je sector, 6%, 12% of 21%). o Totaalbedrag mét btw. Algemene voorwaarden: Deze kan je op laten stellen door een advocaat, maar online zijn er ook veel voorbeelden te vinden. Niet verplicht maar wel handig: o Benoemen van de betalingsvoorwaarden o Vervaldatum van de factuur (dit geeft de klant extra duidelijkheid) o Betaallink. Als je facturen digitaal verstuurd kan je een link toevoegen van Paypal of iDeal, dan hoeft je klant alleen daar op te klikken en kan hij vervolgens direct betalen. o Het logo van jouw bedrijf. Het oog wil ook wat. Tot slot: Je bent wettelijk verplicht je inkomende en uitgaande facturen zeven jaar te bewaren (hoeft niet in een schoenendoos, mag ook in de cloud). Klinkt dit allemaal nog iets te ingewikkeld? Ga dan naar The Next Invoice. Hier kan je binnen één minuut gratis een professionele factuur opstellen en mailen naar al je klanten.